donderdag 18 april 2013

Dag 40 16-03-2013


Het is zaterdag dus vandaag staat onze workshop techniek weer op het programma. Vandaag is het goed weer dus we hopen dat dit zo blijft zodat onze workshop vlotten bouwen kan doorgaan. Bob en ik maken een afgebakend parcour in het water want veel van de jongeren kunnen niet zwemmen. We hebben ook gevraagd aan enkele andere studenten om ons bij te staan zodat alles veilig kan verlopen. Om 2 uur gingen we de jongeren halen in Mandoleo en we hadden een hele grote opkomst. Er waren meer dan 30 deelnemers, gelukkig waren ook wij met 8 begeleiders. Er waren ook wat vrouwelijke studenten bij, dus het testosterongehalte van onze jongens ging een beetje de hoogte in. Om hun wat te bewijzen gingen ze mij tonen hoe je in een palmboom kruipt. In enkele seconden zaten ze vanboven in de palmboom (filmpjes worden getoond op onze dia-avond). Aangezien ze enkel bonen en rijst krijgen vonden ze het geweldig om de kokosnoten achteraf ook op te eten. Ik probeerde tevergeefs ook enkele keren maar ik zou nog wat oefening nodig hebben. Bob en ik hadden al een voorbeeld gemaakt van een vlot dus met wat hulp hadden de jongens al snel een vlot in elkaar gestoken. Het was tijd voor de race. Al snel bleek dat enkele vlotten niet stevig genoeg aan elkaar hingen. Na wat reparaties en wat hulp van ons konden toch alle vlotten veilig het water op. Dit was de start van onze race. Alle vlotten lagen aan de startlijn, het startsein werd gegeven iedereen begon zo snel mogelijk te peddelen. Ze amuseerden zich weer rot, dus het was weer een geslaagd project. Meteen werd ook duidelijk dat zwemlessen zeker geen overbodige luxe zouden zijn. We besloten dat we een schema zouden opstellen voor volgende week. Om half 5 trokken alle jongeren naar het voetbalveld want er stond een derby op het programma. Bangwé tegen Mandoleo. Na een match voetbal en stevige maaltijd trokken we met de meeste naar de bungalownight van Mandoleo. Broeder Stan was aangekomen, dit is een Belgische broeder die hier de meeste projecten heeft opgestart. Je ziet meteen dat iedereen erg opkijkt naar deze broeder. Het werd dus meer een officieel feestje dan een dans feestje.
We hadden van het Newmen Institute een beamer mogen gebruiken dus vanavond stond er een film op groot scherm op het programma. Unaniem werd er beslist op naar ‘Django Unchained’ te kijken. Ik had deze film al gezien en eerlijk vond ik hem nogal langdradig en had ik niet veel zin om hem terug te zien. Na een kwartier gaf ik er dan ook de brui aan. Ik moest nog een lege bak frisdrank terug brengen naar Vitus en vond dit natuurlijk de beste uitvlucht om niet te moeten verder kijken. Bij Vitus zaten enkele studenten van Antwerpen die hier voor een maand verblijven. Om 12 uur kroop ik toch in bed want het was toch weer een lang en vermoeiend dagje geweest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten